Stekt sei

En populær hverdagsmiddag! For far fordi det metter godt, for mor fordi det er sunt og for ungene – bare fordi det smaker så utrolig godt!

Til 4 porsjoner trenger du 2 mellomstore sei-fileter.

Du trenger også: 

  • hvetemel
  • 2 egg
  • salt og pepper
  • rapsolje (kaldpresset)

Grunnen til at du bør bruke olje og ikke margarin til steking er at du da unngår at fisken brenner seg. Rapsolje har dessuten en utrolig fin egenskap – den er uten smak og lukt. 🙂 

  • Gjør klar en skål med noen spiseskjeer hvetemel og en annen skål med 2 egg.
    • Eggene piskes med en gaffel slik at hvite og plomme blander seg godt,
    • og i denne blandingen tilsetter du 1 ts salt og 0,5 ts pepper.
  • Skjær filetene i 3-4 cm brede stykker.
    • Rull stykkene i egg
    • deretter vendes stykkene i hvetemel
    • før de legges i pannen.
  • Bruk middels til sterk varme og stek fisken i 3-4 minutter på hver side.
    • Ikke dekk hele pannen med fisk, da kokes den i stedet for å stekes!
    • Stykkene skal ha en gylden farge.

Legg de ferdigstekte fiskestykkene på et fat – uten tildekking, i stekeovnen for å holde på varmen mens du dekker bord og roper inn flokken.

SAUS & TILBEHØR:

  • Anbefaler at en her bruker enten hvit saus eller (aller best) smeltet smør.
  • Server med kokte poteter (evt ris)
  • og grønnsaker (råkost eller kokt)
  • ELLER (fars favoritt…) med stekte løkringer.

Legg igjen en kommentar