Smarte barn, dum skole

Dette innlegget er et sammendrag av informasjon jeg har funnet på nett siste par år: 

Skoleforskerne er bekymret for de smarteste barna. Barn som sliter på skolen får mye hjelp, men hva med barn som raser gjennom lærestoff og lekser og synes skolen er gørrkjedelig?

Uengasjerte i undervisningen blir mange av de skolesterke barna rastløse, urolige og i noen tilfeller stemples de som «urokråker». Noen har høy sosial intelligens og et sterkt ordforråd som de benytter for å bli klassens klovn, som gir mer sosial status enn å være «nerd».

Likhetsprinsippet står sterkt – du har ikke «lov» å si det høyt – men det er et faktum: På samme måte som en del barn sliter med å lære generelt er det barn som sliter med å få lære nok – og fort nok.

Til tross for at skolen i dag har individuelt tilpasset opplæring innebærer dette at de svakeste elevene tas vare på, mens de skolesterke  ikke får noen oppfølging. I beste fall får de lov til å snuse på neste års pensum eller de får ekstraoppgaver rundt samme tema, på samme nivå. Dette kan kan oppfattes som «straff» heller enn belønning – siden de allerede kan stoffet. I verste fall får de ingen oppfølging i det hele tatt og kjeder seg gjennom det meste av skoletiden. Noen barn blir deprimerte og mister interessen for det faglige når de har det slik gjennom flere år.

Hvis du er stø i engelsk kan du lese «The Journey«, en e-håndbok som gir informasjon og strategier som foreldre kan bruke for å bygge opp under barnas læring og emosjonelle trivsel hjemme, på skolen og sosialt.

Norsk skole er preget av angst for elitisme og motvilje mot å gi spesielt evnerike barn tilretteleggingen de trenger, mener skoleforskere.

Det er ikke stuerent å fortelle at poden din virker å være smartere enn barn på samme alder. Det fins sikkert foreldre som «pusher» ungen sin til å prestere bedre enn gjennomsnittet, men de fleste som har såkalt «smarte» barn har ikke gjort noe annet enn å la ungen ha det gøy. For smarte barn har det moro når de lærer. De begynner tidlig å vise at de gleder seg over å lære, husker bedre og setter ting i system, stiller spørsmål om alt – husker svaret og setter det i sammenheng med tidligere eller senere informasjon. De tenker abstrakt og forstår også ironi i tidlig alder. Enkelte barn er sosiale luringer som klarere å manipulere både voksne og barn. Andre utvikler en nesten hemmende rettferdighetssans og prøver å «reparere» alt og alle.

Nettstedet til foreningen «Lykkelige Barn»  har lenker, artikler og foreldreforum. Der finner du også en oversikt som kan fortelle noe om hvordan du kan gjenkjenne smarte unger. Her er en annen mer komprimert liste. Ingen foreldre finner igjen alle trekkene i akkurat sitt barn. Listen gir kanskje en pekepinn for hva som gjør at foreldrene mener barna deres er forut for sin alder. Les forordet i de to øverste avsnittene.

Artikler andre steder om dette emnet: 
Er det lov å være flink?
Smarte barn er ingen elite.
Kjennetegn på smarte barn.
Khan Academey – noe å bryne seg på (på engelsk).
MandagsMor

Det er vanskelig å nå frem til lærerne og om du påstår at barnet ditt er litt smartere enn gjennomsnittet får du «det» blikket. Kanskje ender du opp med at du karakteriseres som en hønemor – uten at det skjer noe som helst med læringsopplegget. Skolen er ikke god til å gi foreldre ansvar, selv når en ber om det. (Du får beskjed om å følge opp leksene – lekser som mange smarte barn opplever som repetisjon = straff.)
Lærerens alder, videreutdanning, spesialfelt, osv – er også avgjørende for ditt barns læring og utvikling. Min erfaring er at det er mye vanskeligere å nå fram hos en eldre lærer enn hos en som er forholdsvis nyutdannet. Jo eldre lærer dess mindre gehør for foreldrenes kunnskap om barnets utviklingsnivå og potensiale.

Casa Kaos

Takk for veldig bra innlegg. Dessverre er det sånn i dagens samfunn at smarte barn ofte blir oppfattet som urokråker.
Liker veldig godt skjemaet på Lykkelige Barns side http://lykkeligebarn.no/index-2.htm om skoleflinke barn vs. høyt begavede barn.
En tankevekker!
Ellers lurer jeg på om lærerpensumet inneholder noe som helst om tilrettelegging for høyt begavede barn? Eller konsentrerer de seg kun om de svakeste elevene.
Et litt personlig spørsmål, men siden du er så engasjert i dette, er du selv med i Lykkelige barn?

MandagsMor

Er ikke medlem, men følger med på debatter og innlegg. Tar til meg det som fins av råd og interessante synspunkter. Savner imidlertid flere innspill fra lærere i grunnskole, ungdomsskole og gjerne også fra førskolepedagoger.

Legg igjen en kommentar