Frafall og forfall i skolen

Skoledebatten går videre. Det er en viktig debatt og jeg synes alle som har skolebarn bør engasjere seg i den og følge med på skoleutvikling. For det gjelder framtiden til ungene våre, deres utdanning, kompetanse og yrkesmuligheter.

Frafall er et tegn på forfall. Den norske skolen holder på å ramle sammen. Skolen er slett ikke dårlig vedlikeholdt (jfr reformer/kompetanseløft), – men den er blitt dårlig behandlet.

I årevis har man forsøkt å utjevne faglige og sosiale ulikheter ved å presse alle  elever inn i samme mønster og form. Men unger kommer i alle «fasonger». Det vil alltid være noen som er teoretisk og faglig sterkere enn andre, og det vil alltid finnes de som foretrekker å lære på den praktiske måten.

(Enkelte lærer faktisk best mens de spretter rundt fra gulv til tak. Får bare håpe de ikke gir opp når de møter den teoretiske veggen på videregående… )

La oss tilpasse skolen til menneskene – og ikke omvendt: 

Anne Hilde Bermingrud, adjunkt: 

Min påstand er at det eneste vi utjevner i norsk skole er lærelyst, arbeidsglede og skolemotivasjon.

Det kan virke som om vi er mer opptatt av å gjøre alle like enn å forholde oss til det elevmangfoldet som oppholder seg i klasserommet.

Vi må diskutere hvordan vi organiserer elevene, hva vi bruker kartleggingsprøvene til og hvordan vi får fram det beste i hver enkelt på mest hensiktsmessig måte.

Siden det viser seg at viktigste faktor for læring er motivasjon, må vi i det minste tørre å diskutere om elevene burde kunne grupperes etter evner og interesser og faglig nivå, uten å havne ned i skyttergraver og beskylde hverandre for å ønske elitesamfunn hvor kun de sterke blir vinnere.

Elevene er forskjellige, lærer på forskjellig måte og trenger ulike dager for å overleve en skole som så langt bare blir lengre, tørrere og etter min mening blir mer utfordrende å finne mening i.

Jeg anbefaler å lese hele innlegget til Bermingrud på Vikarposten.

Lærerne bruker stadig mer av tiden sin på å følge opp elever med lærevansker, psykiske og adferdsmessige problemer samt mobbesaker. Symptombehandling kan vi kalle dette, men det hjelper så lite med plaster når benet er brukket. 

fimreite

Spennende debatt. Men en vanskelig en. Jeg ser nytten av fellesskolen, men og nytten av en nivådeling allerede på ungdomsskolen.

For meg handler det om samfunnssyn og individsyn.

Legg igjen en kommentar