Evaluering eller lærermobbing?

Det ble mye oppstyr av nettsiden til Eirik Rossbach. Han var lei av at elever ikke blir hørt når de klager på lærere, og laget en nettside hvor elevene kunne gi lærere karakterer og på den måten evaluere deres innsats og kompetanse.

– Det har vært så mye snakk i politikken om at vi trenger lærerevaluering i Norge. Jeg har vært med i elevrådet, men har aldri sett noe til det. Mange lærere følger ikke kompetansemålene, og vi elever har ikke mulighet til å få gjort noe med det, sier Rossbach til VG Nett.

Bloggen Lærerråd skriver blant annet at «Problemet er at mye av det arbeidet en lærer nedlegger for sine elever vil ikke bære frukter før etter mange år. De holdningene, normene, reglene og kunnskapen som elevene lærer er nødvendigvis ikke nyttig her og nå. (…..) Kan elevene da vurdere vårt arbeid på en god måte?»

Gymlærer Tom Arve Stigen ønsker en elevevaluering velkommen. Han har lagt til rette for tilbakemelding fra elevene og synes dette gir en god feedback. Det som imidlertid er en fare ved en offentlig evaluering (som den omtalte nettsiden) er at dette utvikler seg til en gapestokk. Dersom elever på videregående skole skal vurdere lærerne må det bli med via en nettbasert løsning med skoleledelsen som ansvarlig og med personlig brukernavn og passord. Slik kan evalueringen bli mer nøyaktig og seriøs.

Tilbakemelding eller evaluering er mye brukt i det offentlige, men da er det helst fra anonyme kunder eller brukere. NAV har brukt dette for å få innspill på hva deres kunder reagerer negativt eller positivt på (brukerundersøkelse).

Selv blir jeg vurdert hele tiden når jeg er på jobb. Det synes jeg er helt greit og veldig nyttig. Jeg jobber med voksenopplæring og trenger å få vite om ting jeg trenger å forbedre. Slik kan jeg skape et bedre arbeidsmiljø, forbedre faglig innhold  eller sørge for bedre resultater. Men evalueringen er ikke offentlig. Jeg ville nok ikke likt å bli «vist fram» f.eks. på ei nettside med navn og arbeidssted.

Evaluering av lærere kunne nok hatt noe for seg for ungdommer fra de er ferdige med ungdomsskolen. Skulle ønske jeg kunne gitt en tilbakemelding på lærerne jeg hadde på videregående. Minst én av dem skulle fått 3, to ville fått 5+ og NN skulle fått stryk…

 

fjellcoachen

Kanskje handler det om å tåle å få tilbakemelding, kanskje om å lære å gi?Er det noe som virkelig skulle vært på pensum, er det konstruktive tilbakemeldingsverktøy,for læring og vekst. Det har vi bruk for som elever, som lærere, som unge, voksne, partnere og kolleger. Å gi gode, nyttige tilbakemeldinger må læres som et alternativ til både taushet og gapestokk..

Sparringmamma

Gode poeng..

Vi må nok ta hintet (eller det er vel mer et rop) om at elever føler de ikke blir hørt når de kommer med tilbakemeldinger angående hvordan de opplever undervisningen. Faktisk kan det jo tolkes som et flott engasjement fra elever som ønsker en bedre skolehverdag..? 🙂

Samtidig er både elever og lærere tjent med at vi samarbeider til hverandres felles beste og ikke går i front mot hverandre. Verken klasserommet eller skolen er tjent med en «oss mot elevene» eller «oss mot lærerne» taktikk.

Mitt siste poeng er at som følge av at elevene blir tydeligere i sine krav, må kanskje vi lærere bli tydeligere i våre krav. Om ikke bare til elevene, så også til hvordan vi mener det må legges til rette fra høyere hold slik at vi går gjort en god jobb.

Uansett har elevene tatt et initiativ som må møtes. Forbud eller dialog – det er spørsmålet.

Takk for at du bidrar i debatten, forresten, MandagsMor! Alltid kloke tanker å finne her. 🙂

MandagsMor

Elevene lærer så smått å vurdere egen innsats allerede i småskolen, både faglig og oppførsel. Kanskje burde de også lære å vurdere andre elevers arbeid etterhvert? Det å kunne gi god, konstruktiv og velment tilbakemelding er det mange som sliter med.

Legg igjen en kommentar