Knus og hærverk

I gamle dager,for veldig lenge siden, helt tilbake i urtiden (da alle gikk med ur) var jeg ei lita skolejente. En gang i uka hadde vi et fag vi kalte «håndarbeid». Gutta hadde «sløyd» før jul, og byttet med oss jenter etter jul. Da var det deres tur til å bruke strikkepinnene. Vi hadde ikke sløyd eller håndarbeid sammen med guttene, men var delt etter kjønn. Det var bare sånn det var og ingen stusset særlig over det. 

yarn and knitting needlesVi skal ikke gå så mange skoleår tilbake i tid før det var slik at jentene overhodet ikke hadde sløyd, og gutta ikke så snurten av nål og tråd i løpet av skoletida. Det var bare sånn det var. Gutta skulle lære å snekre og håndtere verktøy, mens jenter skulle lære å strikke og sy. Ett eller annet sted på veien mot en mer kjønnsnøytral skole skjedde det en forandring med håndarbeid og sløyd. Fagene ble slått sammen og ble hetende «forming». Gjennom hele ungdomsskolen stod det «Forming» på timeplanen 3 timer hver uke. Ingen kalte det «Forming», for både lærere og elever sa «sløyd» og «håndarbeid».

MP900405462På sløyden fikk vi lov å lage små skattekister, brødbokser, fuglehus, krakker og annet nyttig til hus og hjem. I håndarbeid strikket vi luer og gensere, sydde forklær og nattkjoler. Vi laget keramikk og prøvde oss på oljemaling.

Senere har faget skiftet navn til «Kunst og håndverk». Eller «Knus og hærverk» som ungene fnisende kaller det. 

Enten man kaller det sløyd, snekring, håndarbeid, forming, eller «knus & hærverk»… Dette er et fag de fleste unger elsker. Her får de lov å være kreative, oppfinnsomme, fingernemme, utforskende, nysgjerrige, praktiske, … men med hvilke ressurser?  Hva skjedde med dette praktiske skolefaget?

spekefjølOg i løpet av skoletiden produseres en endeløs rekke nisser av dorullhylser, spekefjøler, tørkerull-holdere og tovede sitteunderlag. Siden vi har tre barn har vi en stabel skjærefjøler (3 * antall barn * antall skoleår = antall  skjærefjøler). Ingen av dem brukte sag for å få til en eneste skjærefjøl. Plankebitene var allerede kappet i passende lengder. Ingen av barna lærte å bruke høvel, for plankene var ferdig høvlet. De brukte litt tid på å pusse med sandpapir og skrive navnet sitt. Med tusj, fordi den ene brenne-pennen de har på skolen var opptatt…. *ghaaah!*

tørkerullholderDet står ikke på lærerne. Jeg tror de gjør så godt de kan med de få ressursene og materialene de har til rådighet. Mange lærere er flinke og kreative i både sløyd, håndarbeid og formingsaktiviteter. Kunst og håndverk er ikke prioritert i skolen idag, til tross for at alle – både elever, lærere og foreldre – gjerne hadde sett at det ble satt av mer tid og ressurser til dette geniale faget. Litt praktisk innsikt har aldri skadet noen. Kanskje ville da også flere ungdommer funnet veien til de praktiske yrkesfagene? Hallo? – Vi mangler håndverkere!

For å sitere en kjent (h)offentlig person: «Trist som fa….». Det er det det er.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Legg igjen en kommentar