Selger sex fordi sex selger

Men bare med kvinner som sexobjekt. Den mannlige modellen er det overhodet ingen sexy bilder av. Han står rett opp og ned, nærmest som «fyll» for skjorta. En prøvedukke har mer liv. Men for damemodellen har de satt inn ikke bare en vakker kvinne for å «fylle» skjorta, men i sexy og inviterende posisjoner. Unisex-skjorta er ikke spesielt kjønnsløs.

Det er det store selskapet American Apparel som markedsfører plagget på denne måten:

unisex sexy shirt womanunisex sexy shirt man

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er dette jeg snakker om. Det er denne type markedsføring som gjør meg forbannet. Dette er holdninger som barna våre skal vokse opp med. 

Joda, menn fremstilles også sexy i mange sammenhenger, men – «Jeg har ennå til gode å se Kenwood eller Wilfa reklamere for en av sine kjøkkenmaskiner med en halvt avkledd ung mann ved siden av, fortrinnsvis med en rose i rørleggersprekken.» (fra Sexifisert samfunn)

Sexifiserte holdninger til kvinnekjønnet avspeiler seg på mange måter – også i barneklær og på bilder av barn til kleskataloger. Nå har norske klesmerker moderert seg betraktelig med årene, og jeg må si de er blitt ganske gode etter hvert til å selge klær fremfor sex. Det er da ingen mening i at en liten jente skal fremstå som «sexy» med vrikk i hoften og trutmunn? Med mindre en pedofil fotograf har vært på ferde…

Kvinner fremstilles i reklame og film på en måte som skaper et vrengebilde av hva sexappeal er. Før i tida hadde vi kallenavn på damer som stod slik med trutmunn og struttepupp for å trekke til seg menn. Alle menn. Hvem som helst faktisk. Og de solgte ikke skjorter…

ToPlussTre

Jeg må innrømme at jeg trodde dame-bildet var reklame for trusa, ikke skjorta…:-) Ganske oppsiktsvekkende. Og dessverre «the same old story»…: Kvinnen som objekt; passiv og inviterende (i andre settinger irrasjonell, følelsesstyrt), og mannen som subjekt; aktiv og frempå (andre ganger rasjonell og behersket). Det er vel ikke tvil om hvilke adjektiver som tillegges størst verdi i samfunnet…

På den positive siden utfordres jo kjønnsrollene våre i dag eksempelvis gjennom mer deltakende pappaer og et arbeidsliv som etter hvert ser relasjonskompetanse og andre «myke egenskaper» som viktig (for eksempel i lederrollen).

Men det er en lang vei å gå, og sånne annonser setter verden noen store skritt tilbake…

Legg igjen en kommentar